Libor Ostatek, GOLEM FINANCE s.r.o.

Libor Ostatek, GOLEM FINANCE s.r.o.

Stál u zrodu hypotečního trhu v České republice a oboru zůstal věrný dodnes – , ředitel společnosti Golem Finance s.r.o. „Pracoval jsem v Investiční a poštovní bance (IPB), když mě začátkem roku 1995 oslovil můj šéf Pavel Ševčík, který se stal generálním ředitelem první hypoteční banky u nás, abych šel pracovat do tohoto zcela nového oboru. Ještě téhož roku vznikla Českomoravská hypoteční banka (ČMHB), která umožňovala zahájit hypoteční bankovnictví v ČR. V létě 1995 jsem absolvoval dvouměsíční stáž v kanadských bankách, kde jsem mohl vidět, jak se hypotéky dělají. To byla fantastická zkušenost, “ vypráví o svých začátcích.

Pracoval jste i ve Švýcarsku, co vám tato zkušenost dala?
Dala mi hodně. Je skvělé jít ven, pracovat tam a pokusit se tam něco dokázat. Na Švýcarsku je fascinující (kromě země samotné) to, že tam působí téměř 400 hypotečních institucí a přitom tam žije necelých 8 milionů obyvatel.  U nás je v současné době 14 hypotečních hráčů na 10 milionů obyvatel. Když se tady mluví o ostré hypoteční konkurenci, jen se usmívám.
Cílem mého týmu bylo vstoupit jako nový hráč na tamní trh hypoték. Připadal jsem si jako zahradník, který stojí uprostřed pouště, kde nikdy nebyla voda a od kterého se chce, aby za měsíc sklízel úrodu. Velmi jsem se naučil a moc mě to bavilo, člověka to přivedlo k zcela jinému myšlení.

Co Vás na této práci baví nejvíce a naopak?
Poslání a práce samotná je pro mě zálibou. Je mi líto lidí, kteří chodí „jen“ do práce a dělají něco, s čím nejsou v souladu. To si vůbec nedokážu představit, na to mi přijde život moc krátký. Nebaví mě, když někdo hledá důvody, proč něco nejde, místo toho, aby šel dopředu. Tyto situace kolem sebe se snažím eliminovat.
Může být práce ve fiktivním světě čísel vůbec něčím zábavná? Co vás v práci pobavilo naposledy?
Jsme rodinnou firmou a práce s čísly je jen jednou z částí našich firemních činností, v tom se nelišíme o jakékoliv jiné firmy. Navíc to vůbec není fiktivní svět čísel! Je to přesně naopak. Konkrétní dům, byt, rekonstrukce v dané hodnotě, navíc oceněné znalci nemovitostí. Hypotéka je v podstatě o třech základních věcech: o klientovi a jeho rodině, jeho nemovitosti a bance. Tedy nic fiktivního. Je to o životě a to je zábavné už samo o sobě. Příležitostí k pobavení je tedy dost každý den. 

Musel jste si sám brát někdy hypotéku na bydlení?
Ano, ale to bylo v době hypotečního pravěku (rok 1999) a to bylo všechno jinak. Mojí výhodou je, že nejsem ortopéd, který si ten kloub sám vyměnit nemůže.

Jaká je v Česku dostupnost bydlení a platí, že jsou banky přísné v poskytování hypotéky?
Poslední rok je dostupnost bydlení velmi dobrá. Před více než třemi roky jsme začali společně s vaším serverem měřit dostupnost bydlení a stavíme tedy na konkrétních číslech a datech.
Zatížení domácností splátkou hypotéky na byt se nyní pohybuje na úrovni 30 % jejich čistých příjmů, měřeno indexem dostupnosti bydlení. Před třemi roky to bylo 55 %, tedy mnohem horší. Přístup bank? To je velmi dlouhé téma, nicméně záleží na době, ve které se nacházíme. Je-li ekonomika a situace domácností v dobrém stavu, je přístup k bydlení snazší. Je-li krize, recese, podmínky jsou logicky přísnější a finanční dostupnost je logicky horší. V současné době je přístup bank velmi proaktivní a hypotéka je skutečně dostupná širokému spektru domácností, to ostatně dokazují i rekordní objemy poskytnutých hypoték.  

Je v Česku dostatek kvalitních hypotečních makléřů?
Co je to kvalitní hypoteční makléř? Co je to hypoteční makléř? Zná veřejnost, jaké jsou standardy hypotečního makléře a jaký je standard kvality? Jsme na trhu od roku 2006 a naším hlavním cílem je důraz na kvalitu a nastavení standardů hypotečního makléře a mám pocit, že tyto standardy jsou obecně ještě neznámé. V ČR je bezpochyby hodně kvalifikovaných hypotečních odborníků, ať už bankéřů nebo zprostředkovatelů, včetně hypotečních makléřů a poradců. Problém není, že by nebyl nedostatek lidí. Bavíme-li se o kvalitě, pak jsou na prvním místě hodnoty a především hodnoty přidané klientovi. U nás v ČR máme obecný problém – jednak devalvace hodnot a jednak nedodržování dohodnutých pravidel. A to je velká překážka pro růst kvality, především v oblasti služeb. Proces zlepšování kvality je tím pádem velmi pozvolný.  Přesto, kvalitních hypotečních makléřů je už u nás dost, jen musíte více hledat.

Umějí Češi vyjednávat podmínky hypotéky? Jací jsou to klienti?
Síla vyjednávání a dosažení cíleného výsledku je hodně závislá na povědomí, informacích a především znalosti. Ve vyjednávání používám tento přístup – čím jasnější, tím mocnější. A u nás je finanční povědomí a vzdělanost veřejnosti na hodně nízké úrovni, zvláště v tak komplexní oblasti, jako jsou hypotéky. Nedá se to srovnat se Švýcarskem, kde je obecná úroveň finanční vzdělanosti velmi vysoká. Ale poslední roky se klienti hodně vzdělávají, protože jsou k tomu nuceni okolnostmi. Pro vyjednávání však lidé u nás raději využívají někoho kvalifikovaného – hypotečního makléře, finančního poradce či zprostředkovatele. Co do přístupu ke splácení hypotéky se Češi nijak neliší od lidí na západ od nás, jsou vůči svému závazku a vůči svému domovu odpovědní, a to mě osobně moc těší. Za úroveň nesplácených hypoték se nemusí naši bankéři stydět. 

Jakému člověku byste rozhodně nikdy nedal hypotéku?
Já už nejsem dlouhé roky bankéřem, a tak se na věc dívám více z pohledu lidského, ostatně to je v práci hypotečního makléře velmi důležité. Hypotéka je jako bumerang, pokud ho vypustíte z ruky nepromyšleně, povrchně a nezodpovědně, vrátí se a může vás srazit na zem. A netýká se to jenom jednoho subjektu. Jde o klienta a jeho rodinu. Ve hře je potom nemovitost, tedy domov a banka - věřitel - který má své poslání a závazky. Nikdy bych nepůjčil člověku, který je po lidské stránce nezodpovědný, povrchní v hodnotách a ještě se snaží spekulovat. Takový člověk nemá daleko k tomu udělat podvod a s velkou pravděpodobností nebude dodržovat svoje závazky.

Jitka Vrbová